آمنه صدیقیان بید گلی؛ زهرا روزی بیدگلی
چکیده
هدف: نوگرایی تحولی در نظام ارزشی، شناختی و رفتاری افراد است که در اثر فرایند کلان نوسازی ایجاد می شود و افراد را به ایفاکنندگان مؤثر نقشها در سطح نهادی و سازمانی نوسازی تبدیل میکند و وجود آن یکی از عوامل مهم تسهیلکننده فرایند نوسازی و صنعتی شدن است. حال مسئله این است که اقشار مختلف جامعه در این شرایط چه میزان نوگرا ...
بیشتر
هدف: نوگرایی تحولی در نظام ارزشی، شناختی و رفتاری افراد است که در اثر فرایند کلان نوسازی ایجاد می شود و افراد را به ایفاکنندگان مؤثر نقشها در سطح نهادی و سازمانی نوسازی تبدیل میکند و وجود آن یکی از عوامل مهم تسهیلکننده فرایند نوسازی و صنعتی شدن است. حال مسئله این است که اقشار مختلف جامعه در این شرایط چه میزان نوگرا شدهاند؟ و این نوگرایی تحت تأثیر چه عواملی است؟ در این پژوهش نوگرایی از ترکیب نه متغیر علمگرایی، تساویطلبی، گرایش جهانی، پیشرفتگرایی، استقلالطلبی، گرایش مدنی، گرایش دموکراتیک، ریسکپذیری و پذیرش تجربیات جدید بررسی میشود.روش: روش این پژوهش کمی است و با استفاده از روش های مطالعه اسنادی و پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دبیران زن دبیرستانهای شهر تهران تشکیل می دهند. جمعیت نمونه پس از نمونهگیری با استفاده از فرمول کوکران و سهمیهبندی مناطق به شیوههای آماری 260 نفر انتخاب شده است که از سه ناحیه آموزش و پرورش 2 و7 و16 نمادهای طبقات بالا، متوسط و پایین و با سهمیهبندی محاسبه شده است.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش .7 درصد جمعیت نمونه دارای نوگرایی با میزان بالا بوده اند.نتیجه گیری: سالهای تحصیل و پایگاه اجتماعی دو متغیری هستند که با میزان نوگرایی رابطه معنادار دارد و ارتباط معنادار سایر متغیرهای لحاظشده، تأیید نشد.